top of page
  • תמונת הסופר/תדקל שגיא

10 הדברות להתנהלות עסקית בימי שינוי, משבר וחוסר ודאות

גם בהתחלה וגם עכשיו, בכל פעם שהקורונה מגיעה, היא מוצאת אותי מוכנה.

למה? כי להיות עצמאית יותר מ 2 עשורים יצרה בי חוסן פנימי, גמישות מחשבתית, תודעת פתרון בעיות ויכולת הסתגלות מהירה לשינויים.

מה אפשר לעשות כדי לפתח את החוזקות הללו אצלך?


יש בנו (ביצורים האנושיים) משהו שהאוהב את הקבוע, את הצפוי והניתן לחיזוי.

אבל....

החיים הם לא כאלו.

החיים הם לגמרי תנועה, שינוי, התחדשות -

של העולם, של השוק, של הטכנולוגיה וכן - גם שלנו.


ובעסק, אנחנו נמצאים חשופים בקו הראשון של השינויים הללו ולטוב או לרע, מרגישים אותם לפני כולם.

לכן אחד הדברים (בעיני) שהכי לפתח כשאנחנו בוחרים להקים עסק, הוא היכולת להתמודד עם שינויים.


אז.....

ריכזתי כאן 10 תובנות חשובות שצברתי לאורך השנים בעסקים שלי ובמאות שעות של ליווי עסקים להצלחה, שהוכיחו את עצמן שוב ושוב במצבים מבלבלים, מלחיצים או "סתם" אחרים ואני לגמרי מזמינה אותך לבדוק אם משהו מכאן יכול לעבוד גם אצלך בחיים ובעסק:


  1. להנהיג את עצמך - לזכור שבמצבי משבר, הנטייה האנושית היא לשכוח מי אנחנו ולחפש מנהיג שיגיד לנו מה נכון לעשות או לא לעשות, לכן קריטי בימי שגרה לחזק בתוך עצמנו מנהיגות פנימית: לתרגל קבלת החלטות לתרגל הקשבה לקולות שלנו (המרימים והמורידים) לתרגל אמון בעצמנו וביכולת שלנו לפעול כדי שברגע שצריך היכולות הללו כבר יהיו חלק מאיתנו ונוכל להיות שם עבור עצמנו, ללא תחושת חוסר האונים והמחיר היקר שההיא גובה.

  2. המשבר שלך הוא לא רק שלך - חשוב להרים את העיניים, תמיד יש מישהו שיכול להיעזר בך, לפעמים מילה, שיחת טלפון, לפעמים עצה טובה ולפעמים יותר. חשוב מאוד לא להיתקע בתוך עצמנו - עזרה למישהו אחר מעבר לחשיבות שלה, פותחת אותנו, מחברת אותנו לכוחות שלנו, מזכירה לנו שאנחנו יכולים ובשליטה לפחות על חלק מהדברים.

  3. להסכים לא לדעת - פעם היה חשוב לי לדעת ה-כ-ל, על כל דבר (בבית הספר קראו לי אנציקלופדיה מהלכת וכשגדלתי - "המוקד" 😊) - בשלב מסוים הבנתי שאין לזה סוף, שאני צריכה להפסיק לאגור מידע וידע ולהתחיל ללמוד להגיד: "אני לא יודעת, בואו נבדוק את זה" המשפט הזה הוא המפתח להתנהלות מודעת ולחוסן במצבי חוסר ודאות ושינויים, היא משחררת מקום ענקי של פחד לטובת השגת בהירות. איך? אני מסבירה בהמשך

  4. לעצור - ככל שיש יותר אנשים שממהרים לחזות את השלכות המשבר או השינוי ולהתבטא בכל מקום אני מזכירה לעצמי שלא מכניסים משוטים לתוך ים סוער - כי הם פשוט ישברו. אז אני שמה את הדחף שלי לפעול על "פאוז", נושמת ועוברת לשלב הבא.

  5. להקשיב ב 360: זה הזמן להתחיל להקשיב למי? 1. ללקוחות שלי - מה שלומם? איך השינוי משפיע עליהם? למה הם זקוקים דווקא עכשיו? 2. לעצמי - מה קורה איתי? למה אני זקוקה? למה מתוך הצרכים של הלקוחות שלי כבר יש לי מענה שאולי צריך קצת התאמות? לאיזה מהצרכים שלהם אני רוצה לפתח מענה ויכולה לעשות את זה במהירות ומינימום מאמץ? 3.לאנשים שבחרתי מראש: חשוב שנקיף את עצמנו באנשים שאנחנו מעריכים את דעתם בשוטף - אם בתשלום (יעוץ עסקי) ואם כחלק מהרישות שלנו - קולגות במאסטר מיינד, שותפי מחויבות ועוד שיש לנו איתם ציר ערכים משותף, שיח מצמיח ושיש להם ניסיון והבנה בהתמודדויות שלנו - ואז בשעת שינוי, להשתיק את הקולות הרועשים שנדחפים ומלבים את הפאניקה - ולהקשיב באמת למי שבחרנו ואנו יודעים שבם בעדנו.

  6. סיסטם קבלת החלטות - כשמשהו משתנה בפתאומיות בעולם החיצוני או הפנימי שלנו (לטוב או לרע), יש לנו צורך מידי להחזיר שליטה, ומה טוב יותר מפעולה מהירה? אז זהו, שהרוב כאן יעשו החלטה אימפולסיבית מתוך פחד או לחץ: יכנסו לתוכנית יקרה, יפתחו משהו חדש וגרנדיוזי, יתנו בחינם או יעשו משהו פזיז אחר ש"מרגיש" להם נכון שרק ידחה את ההתמודדות עם השינוי לזמן אחר ובינתיים יצור יותר נזק. אבל.... כשיש לנו תהליך של שאילת שאלות וקבלת החלטות מובנה, קבוע, שמחבר אותנו לערכים, למטרות וליעדים שלנו, אנחנו נדע להחליט נכון בתוך כל שינוי או סערה כי נזכור מה חשוב לנו ליצור ולאן חשוב לנו להגיע.

  7. לפעול בנחישות - אחרי שבחרתי לזכור מי אני, לעצור, לשהות בחוסר הודאות, להקשיב, להעביר את המידע בסיסטם קבלת ההחלטות שלי והגעתי לתוכנית פעולה, זה הזמן להתחייב אליה ולפעול במהירות ובנחישות להוצאה שלה לפועל. יהיו הרבה קולות שיסבירו לי עכשיו שאני לא בכיוון או כן בכיוון, עכשיו זה כבר לא מעניין, אם עברתי את כל השלבים הללו, יש לי את מה שמדויק עבורי להתקדמות במציאות המשתנה, ועכשיו לא יורדים מהשביל, על להשגת המטרה. השלבים הבאים נועדו לעזור לנו לשמר את הנחישות בתוך הפעולה:

  8. להסתכל על הגלים - כדאי ללמוד לחשוב קצת כמו גולשים בים - כשהים שקט, הם מחכים לגלים,


כשיש גל ש"שתל" אותם, הם מתאוששים, חוזרים פנימה ועולים על הגל הנכון הבא, כשהים

סוער הם יעמדו על החוף וישקלו אם להיכנס או לא בדיוק כמו שתיארתי עכשיו, למה? כי שינויים יהיו כל הזמן, חוסר ודאות היא חלק מהחיים בעולם הזה, כמו גלים, וכמו גלים הם יחלפו, וחדשים יגיעו. המשמעות של חוסן היא שאנחנו יודעים לחתור חזרה, גם אחרי גל מעולה וגם אחרי כזה ש"שתל" אותנו....

  1. חוקי המשחק משתנים - בכל שינוי יש חוקי משחק שמשתנים - לרוב הם יצריכו מאיתנו גם הסתגלות טכנית כמו טרנספורמציה דיגיטלית, או היכרות עם רשת חדשה, טרנד חדש... בהקשבה שלנו, חשוב מאוד לזהות אותם, ובתהליך קבלת ההחלטות שלנו, לסנן ולתעדף את ההטמעה שלהם בעסק.

  2. חוקי המשחק לא משתנים - יש חוקי משחק שלא ישתנו לעולם - איזה? אלו שבין אדם לחברו או "בעסקית" PERSON TO PERSON : מה זה אומר? תמיד נישאר מחוברים לערכים שלנו, תמיד נפעל מתוך הקשבה וחיבור, ניצור פתרונות אמיתיים, מעולים ומותאמים שיעשו טוב ויחזירו לנו שפע ונשמור על המרכז שלנו חזק ויציב.


אז מה עושים עם הרשימה הארוכה הזו?

שימו לב שאין כאן המון "משימות" יש כאן סדר פעולות שאם נתרגל אותו בכל מצב שבו צריך לקבל החלטה בשגרה, הוא יעמוד לרשותנו בזמן חוסר ודאות. "לופ" פעולות כזה יכול להסתיים בשעה או בימים תלוי באופי השינוי ובעוצמתו אך הוא לגמרי יכול להפוך לאוטומט בונה חוסן.

אני מאתגרת אותך להדפיס את המאמר, לתלות בחלל העבודה ולתרגל אותו לפחות 20 פעמים ואז לכתוב לי מה השתנה בעסקים ובחיים שלך

Challenge accepted?

שלך, דקל

נ.ב. אם יש לך עסק או יזמה שהגיע הזמן שלהם לתפוס את המקום הראוי בעולם וליצור אימפקט, זה הזמן להיכנס לכאן, לקרא, ואם זה מתאים, לשוחח איתי ולצאת לדרך


bottom of page